14. lokakuuta 2013

Käpykranssi


Tässäpä tulee teille yksi ohje käpykranssin tekoon. Ohjeita ja työskentelytapoja on varmasti yhtä monta kuin tekijääkin, mutta tässä nyt yksi helpohko ohje tee-se-itse -kokeilijalle.

Muistan kun anoppini aikoinaan oli oppinut Jenkeissä tavan, jossa kävyt sidotaan rautalanka- kehikkoon, jokainen yksitellen rautalangalla. Itsekin kokeilin sitä silloin se vaikutti työläämmältä ja vaativammalta. Toki varmasti löytyy niitäkin, jotka tekevät sen näppärämmin ja nopeammin kuin tämän tavan! :)


Näihin löytyy myös valmiita pohjia (styroksi, oasis, olki jne.) mutta itse olen tehnyt näitä "kierrätys" -periaatteella. Halvemmaksikin tämä tulee...
Eli olen käärinyt sanomalehdistä renkaan, jonka olen kiinnittänyt muotoonsa pakkausteipillä.
TÄMÄN JÄLKEEN renkaan voisi päällystää esim. juuttinauhalla tai muulla tekstiilinauhalla, jolloin siitä tulee siistimpi ja kauniimpi ja kävyt pysyvät paremmin kiinni.
Tässä versiossa en ole sitä nyt tehnyt (minulla ei ollut mieleistä nauhaa valmiina...).


Seuraavaksi kiinnitetään käpyjä kuumaliimalla renkaaseen.
Ensimmäiseksi ylin kerros.
Olen käyttänyt monenlaisia käpyjä; tässä versiossa männyn ja vuorimännyn ja ensimmäisen kuvan kranssissa vuorimännyn, kuusen ja italialaisen männyn käpyjä. Lehtikuusen kävytkin ovat kauniita, tosin pienempiä. Vuorimännyn kävyt ovat mielestäni tavallista käpyä kauniimpia, ne ovat pyöreämpiä ja tiheämpiä. Nämä ovat makukysymyksiä, joten jokainen varmasti löytää mieleisen.

Seuraavaksi lisätään käpyjä ulkosivulle ja sisäsivulle. Käpyjä voi kääntää eri asentoon, mikä parhaiten asettuu kranssiin. Myöskin "toispuoleiset" (toinen puoli litteämpi, syyt kiinni) kävyt ovat kransseissa ihan hyviä, ne asettuvat esim. sivuille hyvin.
Kolokohtia voi täyttää esim. pähkinöillä, tammenterhoilla tms.

Sivuille käpyjä kiinnittäessä ne tahtovat luisua (etenkin teipin päältä) jonkin aikaa alaspäin, olen pönkittänyt niitä toisilla kävyillä sen aikaa kunnes kuivavat. Toinen vaihtoehto on pidellä niitä paikoillaan kunnes liima kuivuu. :)


Kranssi täytetään kävyillä ym. ja lopuksi se siistitään.
Kuumaliimalla työskennellessä tahtoo jäädä liimaseittejä ympäriinsä, olen sutinut niitä pois siveltimellä. Näihin kransseihin olen lopuksi tehnyt lumisen ulkonäön niin että olen vedellyt siveltimellä valkoista maalia käpyjen pintaan. Näitä voi myös spray-maalata, mutta silloin väri tulee tasaisemmin kranssiin.
Jos haluaa kiinnityslenkin kranssiin, se kannattaa kiinnittää taakse esim. kuumaliimalla ja huopapaloilla. Nämä kranssit on tehty kynttilänympärille joten en laittanut niihin kiinnityslenkkejä.


Huomioitavaa:
käpyjä tarvitsee melko paljon. Ensimmäinen kerros vei jo 20 käpyä, riippuen kranssin koosta ja käpyjen koosta tietenkin. Tämän kuvan kranssi on n. 30cm halkaisijaltaan ja sisältää suhteellisen isoja käpyjä (kuusen-, italialaisen männyn  ja vuorimännyn käpyjä) n. 60 kpl. Ylempien kuvien kranssissa on n. 80-100 käpyä. Johtuen käpyjen määrästä ja asettelemisesta se on myös aikaa vievää ja liimapuikkoja vievää... ;) Näihin minulla meni n. 8 isoa ja paksua liimapuikkoa / kranssi. En tiedä onnistuinko tuhlaamaan niitä extrasti vai menikö minulla niin pitkään että puikot ehtivät "sulaa" pyssyyn..?

Jokainen varmasti löytää oman mieleisen ja sopivan tavan tehdessä. Yhtä ja oikeaa tapaa tuskin on.
Tällä viikolla on luvannut jo lumisadetta joten kannattaa käydä pikaiseen käpyjen keruussa!

Mukavaa maanantaita kaikille!



7 kommenttia:

  1. Kivan näköinen kranssi ja kiitos ohjeesta, jopa minä saattaisin tuohon pystyä näillä ohjeilla :). Täytyy siis varmaan lähteä tekemään mökkireissu ja kerätä käpyjä muutamaan kranssiin....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä Anu! Kyllä pystyt tekemään. :) Itselläkin mökkireissu myöhemmin tällä viikolla edessä, toivottavasti ei vielä ole lunta maassa silloin. Tarvikkeita olen sinne lähdössä hakemaan!

      Poista
  2. Voi mitä ihanuuksia sä olet taas tehnyt!! Mä olen löytänyt itseni tuon kuumaliimapyssyn ihmeelliseen maailmaan, ja tämä kranssi on ihan pakko kokeilla :) Samaten tuossa edellisessä postauksessa olevia hyasintti-istutuksia.

    Oli muuten aivan ihana Italia!! Ja yhtä ainutta käpyä en muuten löytänyt :( Sanoin Mikille lähtiessä, että jos kymmenkunta saisin, pikkuhiljaa muutin mieleni, että jos muutama, sitten pari, ja lopussa sanoin että eikö edes yhtä!! Ja ei, ei yhtään :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, jep. Koklaamaan vaan! Mukava että Italian reissu meni hyvin. Harmi ettei käpyjä löytynyt... meillä niitä oli ihan omalla pihalla... No, hyvä syy lähteä tekemään uusi reissu Italiaan, vai mitä? :) Mukavaa viikkoa teidän touhukkaalle perheelle! :D

      Poista
  3. Tämä oli kyllä kiva ja hyödyllinen postaus, kiitos!! Käpyjen keruulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ollos hyvä! Kiireellä metsään! ;)

      Poista
  4. Tässä ohje, jonka todennäköisesti toteutan. Pistin kesällä myös ukon keräämään käpyjä (uskokaa tai älkää, suostui) ja vannotti, että se kranssi on sitten myös tehtävä. Täytyy varmaan ensi viikonloppu käyttää askarteluun :)

    VastaaPoista

Tähän voit jättää kommenttisi tai viestisi minulle. Kiitos paljon!