16. tammikuuta 2012

Talvitunnelmia


Kesän jälkeen tykkään melkein eniten talvesta.
Talviurheilulajeista, kuulaista, kirkkaista pakkaskeleistä, valkoisesta kimaltelevasta hangesta, narinasta kengän alla, sinisestä hetkestä jne. jne.

Meinasi jo kysyä huumorintajua joulun alla kun sitä talvea ei alkanut kuulua...

Tänä talvena sisustuslehdissä on ollut ideoita ja kuvia jäädytetyistä pitsiliinoista. Ainakin tammikuun Talo&Koti -lehdessä oli niitä.

Kaikkea muutakin kivaa jäädyttämällä voi tehdä. Olen joskus tehnyt kranssin oveen, laittamalla rengasvuokaan veden sekaan punaisia marjoja ja mahonian lehtiä. Naru kranssin ympärille ja roikkumaan!

Minulla on pienoinen kasa pieniä pitsiliinoja, joille en ole keksinyt tällä hetkellä sen kummempaa käyttöä. Niinpä ajattelin kokeilla näitä liina-koristeita.



Laitoin koristeet roikkumaan pergolaamme:





Näiden kanssa meinasi käydä hassusti... laitoin astiat jäätymään (olevinaan vain päiväksi) kesäkeittiömme tasolle loppiaisena.
Niin siinä sitten kävi... unohdin ne tietysti sinne ulos taivasalle ja viime viikolla saimme lunta 30 - 50 cm ja astiat peittyivät täysin lumella.
Viikonloppuna nuohosimme mieheni kanssa lumia patiolta ja isäntä ihmetteli mitä ihmeen astioita lumen alta paljastui... Ei ihan ymmärtänyt (taas kerran ;D) ideaani ennen kuin näki ne pergolassa roikkumassa... :) Näin meillä!

BTW, olen innoissani kun olen saanut ensimmäisen kerran kukitettua uudelleen violetin orkideani! (Nyt joku tietysti ajattelee mikä tumpelo...)
Valkoisia perhosorkideoja saan kukitettua koko ajan uudestaan, mutta näitä violetinsävyisiä en ole koskaan ennen saanut. Tiedän, varmaan helppoa kuin heinänteko toisille... Itse asiassa eräs ystäväni on todella hyvä näissä. Hänellä on Venuksen kenkiä ja vaikka mitä muitakin orkideoja ja hänellä ne kukkivat alituiseen. Vihreänä kuin kukanvarsi seuraan vierestä sitä taitoa! :)



Tässä näyte kukasta.

***

Vielä ehditte osallistua yksivuotis -arvontaani, jonne pääset tuosta oikeasta reunasta.

Reipasta talvista viikkoa kaikille!

7 kommenttia:

  1. Ihana talvikoristeidea!! En ole saanut koskaan orkideaa kukkimaan uudelleen ja ne päätyvät ennenpitkää kukkien taivaaseen. Hyvä sinä! Upea kukinto.

    VastaaPoista
  2. Kauniita talvikoristeita, siis aivan uskomattoman hienoja :)! Kyllä mustakin on kiva, kun talvi tuli, jos nyt pakkaset vaan pysyisivät alle -10asteessa...Ja kiitos maaliskuussa olisi pyöräkelit ;)..Lyhyt talvi sopi(s)i mulle atooppiselle hyvin!

    OHO! Mä olen onnistunut tuhoamaan joka ikisen (noin 5kpl) orkideoita..mies ei kuulemma enää aio niitä mulle lahjoitella..Nyt surullisena katsellut, kun veljeni vaimon vanhemmilta sain joulukukka-asetelman, ja en tajua kun kaikki paitsi yksi kukka putosi :(. En uskalla nyt kastellakaan enää..mun mielestä se kukka on joku orkidea, kun sammalpeittää juurakkoa ja on läpinäkyvässä lasiastiassa..Kyllä sä musta olet melkoinen hortonomi!

    HYvää viikon jatkoa :)!

    VastaaPoista
  3. Meillä on jäätymässä marjoja pienissä kakkuvuoissa, mutta tuo sinun idea on tosi hieno. Pitääkin kaivaa kirppislaatikko ja ottaa pitsiliinat pois:)

    Mikki osti minulle melkein 10 vuotta sitten sellaisen "kummallisen" orkidean joka kukkii joka vuosi, parhaimpana 2 kertaa. Nyt kukka kuitenkin tekee kuolemaa :(
    Tavallista orkideaa en ole koskaan saanut kukkimaan uudelleen.
    Todella upea kukka!!

    VastaaPoista
  4. Nää on tosi hienoja:) Mukavaa viikkoa sinulle:)

    VastaaPoista
  5. Ompas muutes kokkeilemisen arvonen idea...Minulla kun noita petsiliinoja aika rojo äitin peruina :)

    VastaaPoista
  6. Hanni: Kiitos. Minä en myöskään saanut rivitalossa asuessamme noita uudelleen kukkimaan, liian vähän valoa ja liian kuumaa patterilämmitystä. Nyt kun meillä on lattialämmitys ja lasikuisti, niin uudelleen kukittaminen onnistuu. Ja ihanat vanhat puutalot (jotka hengittävät itsestään) ovat myös hyviä kasvatuspaikkoja, meillä töissä on näin.


    Minna: Kiitos paljon! <3 Älä lannistu, kyllä se päivä vielä sinullekin koittaa! :) Kuten aiemmassa kommentissa sanoin, ei onnistunut aikoinaan minultakaan. Ei saa olla liian lähellä patteria mutta valoa on oltava. No hei, normitaloissa ikkunan eli valonlähteen luona on aina patteri! Minä kastelen kerran viikkoon pitämällä puolituntia vesialtaassa. Lisään hiukan merileväuutetta talvella ja kesällä orkidea-lannoitetta veteen. Tsemppiä sinne! <3

    Mia: Äkkiä liinat talteen! Minä ajattelin kokeilla myöskin sellaisia villakankaisia hattuja, johon laittaisin vanhoja pitsiliinoja. Testattava...

    Memmi: Kiitos ja kumarrus! :)

    Saila: Kiitos paljon sinulle! <3 Mukavaa viikkoa!

    Lovviisa: No niinpä, siellähän kuulostaa olevan tehtailun verran noita! ;)

    VastaaPoista

Tähän voit jättää kommenttisi tai viestisi minulle. Kiitos paljon!