1. elokuuta 2011

Lomamuistoja

Loma on lusittu!
Jälleen kerran se meni liian nopeasti.
Tämä loma meni "liikkuessa", auton mittariin tuli 6000 km lisää...

Alkulomasta teimme reilun viikon matkan, matkakohteena Romon saari Tanskassa (en löydä näppiksestäni tanskalaista öötä...). Matkaseurana meillä oli kummipoikamme perhe. Heidän kaksi poikaa olivat oivallista seuraa meidän neideille!

Ajelimme ensin Helsinkiin, josta menimme lautalla Tukholmaan.
Sieltä ajoimme yöksi serkkuni luo Skåneen, tarkemminTrelleborgiin.

Talot olivat tyypillisiä skånelaisia, räystäättömiä taloja. Kävimme tietty Juutinrauman rannalla, josta löytyi ihania kiviä!

Seuraavana päivänä matka jatkui sillan yli Tanskan puolelle ja edessä Tanskan halki ajo Etelä-Tanskaan.

Juutinrauman silta

Iso-Beltin silta

Aikamoisia siltoja.

Perillä meitä odotti Pohjanmeri ja upea ranta.

Rapu meets rapu

Lennätimme leijaa, keräilimme simpukoita (joita oli mielettömästi, simpukkamerenä!!).

Vuoroveden vaihtelu oli erittäin voimakasta ja kun meri pakeni taskuravut jäivät rannalle nalkkiin. Lapset keräilivät rapuja takaisin mereen.

Romon saari oli ihastuttavan pieni ja idyllinen.
Talot olivat pitkälti olkikattoisia taloja.
Tällaisia rantatuoleja oli monessa pihassa ja paikassa. Ihastuin niihin täysin!! Tuollaisen haluaisin itsellenikin. Löysin vastaavan Saksan puolelta, hintaa oli n. 220€ mutta arvatkaa olisiko ollut millä kuljettaa... :)

Vuokrasimme saarelta talon viikoksi ja meillä oli joka ilta ystäviä, minä en niistä kovin välittänyt...

En ole nilviäisten ystävä... Kummityttömme kerää näitä mutta nämä kyllä saivat kyytiä meidän terassilta. Nakkelimme niitä aidan yli pois terassilta. Isännät kyllä vitsailivat, että ruokahan olisi suoraan kävellyt pataan... Hyh!

Sen sijaan söimme näitä...
Vajaan puolen kilometrin päässä oli satama, jossa oli myös kalakauppa. Eräänä iltana ruokapöytäämme koristi ja savustetut katkaravut ja NE OLIVAT TODELLA HYVIÄ!! Suorastaan suussa sulavia! Jos joku tietää kuinka noita valmistetaan niitä otan kiitollisuudella vinkin ja ohjeen vastaan.
Paahdetut vaahtokarkit olivat lasten suosikkeja. Ruotsin puolelta löytyi menomatkalla todella isoja vaahtiksia. Niitä ei tarvinnyt syödä kuin yhden niin makeanhimo oli täytetty.

Talossa oli muuten takka myös terassilla ja nopeammin tummuvassa illassa oli tunnelmallista olla takkatulen äärellä.

Tähänpä tulikin jo paljon kuvia joten taidan säästää loput kuvat seuraavaan postaukseen.

Joten tällaista siis täällä päin.

Oikein mukavaa alkanutta kuukautta kaikille! Aloitin tänään työt ja siltä tuntuikin... Arghh! ;)

1. UPEITA lomakuvia! :) Silmä lepää kuvien kauniissa maisemissa.

P.S. Sinulle on tunnustus blogissani lumivalkeaa.blogspot.com

2. Pitkästä aikaa täällä(kin). Kesä kun taitaa olla tällaista kiireistä aika..=)
    Ihanan kuuloinen loma teillä ollut ja upeita kuvia olet ottanut! Tykkään Tanskasta, aivan ihana maa!! Viime kerrasta vain jo monta vuotta..

3. Aivan ihania lomakuvia!!! EN muuten uskaltaisi itse rapua käteen ottaa...

Haaveena on ollut päästä Tanskaan jo monen monta vuotta. Sieltähän ne kaikki ihanat sisustustavaratkin tulevat:)

Tsemppiä sinne töihin, viikossa se ARGHH menee ohi ;)

4. Ihania kuvia! Ihan kuin olisi päässyt pienelle matkalle ,Kiitos ♥
    Mukavia työpäiviä ja elokuun alkua sinullekin :)

5. Onpa ihanat lomamaisemat! Ja kiva kuulla etten ole ainoa joka lomallaan bongailee kiviä :)
    Tsemppiä töihinpaluuseen, kyllä se siitä parissa viikossa - nimim. loma loppui 11.7. :D

6. Kiva postaus, joka teki Tanskan maan tutummaksi - ei hullumpi matkakohde, mutta tuo 6000 km tuntuu hurjalta...iloa ja tsemppiä töihin!

7. Oijoijoi!!! Upea lomareissu on teillä ollut...

8. Hienoja kuvia!

Iloista loman jälkeistä arkea!

/m

9. HoO: Kiitos, kiitos paljon!! <3 Käynpä poimimassa tunnustuksen nöyränä.

Christina: Tervetuloa taas! Tanska on kyllä ihan kiva maa. Talot ovat niin erinäköisiä suomalaisiin verrattuna.

Mia: Joo, olen saanut kuulla noista sisustustavaroista... ;) Kaikki kysyi heti ensimmäisenä kävinkö sisustusliikkeissä ja mitä ostin... No EN! En nimittäin löytänyt sieltä "landelta" mitään erityisiä sisustusliikkeitä ja Kööpenhaminaan jäi aivan liian vähän aikaa. Kööpenhamina jäi sen verran hampaankoloon, että sinne on palattava!

Riitta: Kiitos sinulle! Lämmintä elokuuta!

Marita: Kiitos! Siis tuo 6000 km tuli kaiken kaikkiaan lomalla ajettua. Itse Tanskan reissuun meillä meni 3500 km, tosin meillä oli vielä ajomatkat Kuopiosta Hesaan ja takaisin... Ruotsin halki yhteensuuntaan n. 620km, Tanskan halki tuonne Römöön n. 420km. Siis noin tonni yhteen suuntaan. Kun sen jakaa parille päivälle, ei tunnu liian pahalle. Suosittelen kokeilemaan! (Pohjois-Tanskassa oli Pohjanmeren rannalla likaista, naapurit kävivät tänä kesänä ja kertoivat niistä rannoista).

Marika: Oli kyllä ihan kiva reissu. Suosittelen tuota saarta!

Huumi: Kiitos! Kyllähän tästä ilot revitään... ;)

10. Sinulle on tunnustus blogissani :)

11. Marita: Kaunis kiitos sinulle! <3

12. Aivan mahtavia lomakuvia, kertakaikkiaan! Tanska on kyllä ihana! Me oltiin kaks kesää sitten autoreissulla, kohteena Legoland. Billundissa yks yö, Köpiksessä pari yötä ja muutoin muistaakseni Ruotsin puolella. Olis kiva lähteä uudestaan!

13. Johanna: Sori, ei ollut tarkoitus jättää sinua huomioimatta!! :) Kiitos kaunis kommentistasi. Kyllä, täällä todellinen kivien kerääjä... Olen tuonut joka paikasta jossa olen käynyt kiviä. Meillä on piha täynnä kiviä. Rakennusaikaan en antanut haudata kiviä, vaan ne piti tonkia ylös ja laittaa talteen... Miehen huumori meinasi loppua, kun kiviä oli joka paikassa niin tilasin kuorma-autollisen seulanpääkiviä... ;) Hyvin on seulanpäät uponneet pihaan ja matkalta tuotuja kiviä on mm. kesäkeittiön baaritasossa sekä yläkerran vessassa seinässä. Eli haluan myös tarinaa näihin asioihin. Kiva muistella (jos muistaa) sitten joskus mistä mikäkin on kotoisin. Mutta kivet ovat siis fiksaationi (muun muassa...) Ja tää töihin paluu on vaan pahentunut... :)

Terhi: Kiitos! Eikun vaan uudestaan matkaan! Käykää ihmeessä tuolla Römössä! Ei ole Billundista enää pitkä matka!

Tähän voit jättää kommenttisi tai viestisi minulle. Kiitos paljon!